Zit jij vanwege een lastige kwestie of een huishoudelijk probleem ook met je handen in het haar? Leg je vraag voor aan de experts van Host Club Utrecht. Je krijgt altijd antwoord. En wie weet zie jij je vraag terug in deze rubriek.

 

Verzend bericht

Veelgestelde vragen

Algemeen

Men spreekt over particuliere vakantie verhuur wanneer het de woning betreft waar de verhuurder ingeschreven staat en de verhuur een tijdelijke aard heeft met een maximum van 60 nachten per jaar.

Men spreekt over een Bed & Breakfast wanneer een gedeelte van de woning (maximaal 40 tot 50% van het woonoppervlakte), waar de verhuurder ingeschreven staat verhuurd wordt aan toeristen. Dit mag gedurende het gehele jaar.

Particuliere vakantie verhuur

In de gemeente Utrecht mag je jouw gehele woning maximaal 60 nachten per jaar verhuren aan toeristen. Belangrijk is wel dat je aan verschillende voorwaarden voldoet zoals: je staat er zelf ingeschreven, het is brandveilig, je geeft je op voor de toeristenbelasting en je veroorzaakt geen overlast voor de buurt.

Bed & Breakfast

In Utrecht mag je 40% of 50% van de woonoppervlakte verhuren als Bed & Breakfast. Het verschil 40 of 50% hangt af van de het bestemmingsplan.

Goed Gastheerschap

Het is niet nodig om een zedenpreek af te steken. Je kunt je gast beter vragen ‘wat er toch aan de hand’ is/was. Als je gast je vraag niet begrijpt kun je hem uitleggen dat je lawaai hoorde en dat je je zorgen maakte over zijn welbevinden (of wat dan ook). Meestal beseft de gast heus wel dat hij over de schreef was gegaan. Maak dan je punt dat het ’s nachts rustig moet zijn. Helpt het niet? Als je bemiddeld bent via Airbnb meld het dan op Airbnb Messenger. Dan bouw je een dossier op om je lawaaiige gasten eruit te zetten.

Huisregels zijn bedoeld om veilig, wellevend en respectvol gedrag te bevorderen. Werk deze regels uit in uitdrukkelijke bewoordingen. Gedraagt een gast zich minder goed dan gewenst, zeg dat gewoon en liefst op een positieve manier. Je papier met huisregels hoef je de gast pas voor te houden als jij en je gast er niet uit dreigen komen. Zorg wel dat de gast van tevoren de huisregels heeft gekregen. Al bij het boeken zijn gasten akkoord gegaan met je huisregels. Deze maken onlosmakelijk deel uit van de totale boekingsovereenkomst. Belangrijk is dat je huisregels zo concreet mogelijk zijn. Als die vaag of te algemeen zijn maak je bij Airbnb weinig kans om overlast, schade en dergelijke vergoed te krijgen. Dus een algemene huisregel als ‘doe normaal’, die we tegenkwamen is absoluut onvoldoende.

Zeg je gast dat een tip nog geen aanbeveling betekent. Dit geldt bij alle informatie die jij je gast geeft over restaurants, museums, winkels, openbaar vervoer et cetera. Neem zo’n
disclaimer eventueel op in je huisregels.

Ga daar nooit op in. Het is niet eerlijk. Bovendien breng je jezelf in een zwakke positie. Wat zal de volgende nare vraag van de gast zijn? Airbnb verbiedt dit soort strapatzen. Meld zo’n suggestie direct en de gast wordt van het platform verwijderd.

Schoonmaak

Een probaat middel is HG Voegenreiniger. Wel veroorzaakt dit heftige spul een geelsluier op je tegels. Na een paar weken is die verdwenen. Beter kun je eerst proberen de voegen met verdund chloor te bespuiten, na inwerking uitborstelen en afspoelen. Een milieuvriendelijke manier is om de voegen met een hete-stoomreiniger te lijf te gaan.