Verdachte boekingsaanvragen
Trap er niet in!
Soms krijg je boekingsaanvragen waar een luchtje aan zit. Veel hosts hebben in deze coronatijd te maken gekregen met een enorme terugval in het aantal boekingen. Dan ben je blij met elke boekingsaanvraag. Lieden met minder goede bedoelingen maken daar gebruik van. Ze proberen om jou codes of banknummers te ontfutselen. Of ze proberen jouw gastverblijf te gebruiken voor prostitutie, nu seksinrichtingen vanwege corona gesloten zijn.
Onlangs kreeg een host te maken met twee boekingen van – naar later bleek – een sekswerker.
Bij zijn voordeur trof hij de dame en haar klant aan. Na het duo duidelijk gemaakt te hebben dat feestjes en dergelijke in zijn B&B volgens de huisregels niet zijn toegestaan maakte het tweetal zich uit de voeten. De tweede boeking kon hij nog op tijd annuleren.
Daarnaast hebben zich diverse gevallen van phishing voorgedaan. De oplichters doen alsof ze bij jou willen boeken, maar eerst nog via je app of e-mail extra informatie te willen hebben. Maar het gaat ze om jouw codes of je banknummer. Ga je hier niets vermoedend op in, dan kan de accountcode die je bijvoorbeeld bij Airbnb hebt gestolen worden. Trap er niet in!
Wees alert op boekingsaanvragen van lieden die jouw ruimte willen gebruiken voor andere zaken dan jij bedoelt. Herken phishingberichten.
Waarop letten?
- De aanhef is meestal onpersoonlijk, zoals ‘hi’ of ‘hello’ of er is helemaal geen aanhef.
- Je wordt zogenaamd geprezen om je prachtige ruimte, geweldige reviews, het hoge serviceniveau, enfin je verzint het maar.
- In phishingberichten zegt de fraudeur dat hij/zij nog iets wil overleggen of voordeeltjes voor jou in petto heeft. De oplichter suggereert je om rechtstreeks te antwoorden, dus buiten Airbnb om. Hij geeft je daarvoor een code die je alleen maar hoeft aan te klikken. Niet doen dus.
- De ladelichters willen vaak dat je heel snel antwoordt, want ze zijn ‘op reis’ of ‘te druk’ om steeds te checken of je al hebt gereageerd.
- Fraudeurs hebben vaak meerdere accounts, telkens onder een andere naam. Probeer hun achtergrond via Google te achterhalen. Soms zie je dan gelijkluidende gegevens als telefoonnummer, e-mail, website en dergelijke. Dan weet je genoeg.
Hoe verder te handelen?
Als de aanvraag via Airbnb is binnengekomen kun je de aanvrager rapporteren bij het boekingsplatform. Deze wordt dan verwijderd.
Heb je daadwerkelijk schade geleden doe onmiddellijk aangifte bij de politie.
Host Club Utrecht krijgt graag een beeld van aanvragen waar een luchtje aan zit. Heb jij daar recent mee te maken gekregen, meld het op onze Facebookpagina of per e-mail info@hostclubutrecht.nl
We kunnen dan collega-hosts waarschuwen en met Airbnb overleggen.