Is dit wat de gemeenteraad wil???
Utrechtse vakantieverhuurders moeten vanaf 1 juli melden wanneer ze gasten krijgen en ook nog hoeveel. Gevolg van de gemeenteraad die vorig jaar de meldplicht invoerde. Het gloednieuwe systeem ging vorige week de lucht in, maar wat een PRUTSWERK! Heb je een melding eenmaal ingevoerd, dan is-ie na de aankomstdag niet meer te veranderen. Soms komen je gasten niet opdagen of later, of ze willen korter willen blijven of hun reserveringsperiode verschuiven. Jij als brave vakantieverhuurder kan hoog en laag springen, aanpassingen in het systeem zijn onmogelijk. NIKS MEER AAN DOEN, denkt de gemeente.
DE GOEDWILLENDE VAKANTIEVERHUURDER MOET HANGEN
Host Club Utrecht stuurde vandaag een noodkreet naar de Utrechtse raadsleden. Lees hier de hele brief.
Kritiek op meldsysteem vakantieverhuur
Datum: 4 juli 2022
Geacht raadslid,
Zoals u vernomen zult hebben is het meldsysteem om vakantieverhuur te melden per 1 juli de lucht in gegaan. https://www.toeristischeverhuur.nl/
Host Club Utrecht, de belangenvereniging van Utrechtse kleine-logieshouders, heeft de afgelopen weken nauw samengewerkt met de afdeling Toerisme om de foutjes uit het ontwerp te halen. Helaas zijn er meerdere grote ontwerpfouten in blijven staan, waarvan naar schatting zo’n 400 Utrechtse vakantieverhuurders op ernstige wijze en onterecht de dupe kunnen worden.
Je kunt je vakantieverhuur op die meldingssite opgeven, maar de mogelijkheid om tussentijdse wijzigingen te melden is daar geblokkeerd. Toeristen kunnen heel onvoorspelbaar zijn. Ze komen later opdagen of helemaal niet of ze verschuiven de data van hun verblijf of ze blijven korter of langer dan gepland, bijvoorbeeld wegens ziekte, coronamaatregelen of reisproblemen. Al dat soort veranderingen kun je als verhuurder niet meer op de website doorgeven. Voor je het weet is je wettelijke limiet van 60 nachten verbruikt, terwijl dit in werkelijkheid niet zo hoeft te zijn. De gemeente pakt overtreders hard aan, maar wat nou als het een vakantieverhuurder is die zich keurig aan de regels heeft gehouden? Dit voelt heel onrechtvaardig aan.
Host Club Utrecht heeft bij de afdeling Toerisme aangedrongen op een optie om ook na de aankomstdag en tijdens een eenmaal begonnen verblijf nog wijzigingen aan te brengen. Evenmin kan een vakantieverhuurder melding doen op de dag van aankomst. Dit komt neer op een verbod door de gemeente van een last-minute boeking.
Helaas is de afdeling Toerisme is helemaal niet op onze klachten ingegaan. Daarmee laat de gemeente zich willens en wetens in met een systeem dat niet de werkelijke werkelijkheid meet, maar een voorziene werkelijkheid. Daarmee schiet het zijn doel voorbij, namelijk meten of de vakantieverhuurder zich houdt aan de 60-nachtenlimiet.
Bijna terloops ook is in het systeem de vraag ingebouwd hoeveel gasten de verhuringsperiode betreft. We hebben de afdeling Toerisme gevraagd om deze vraag te schrappen. Uw raad heeft immers helemaal geen meldplicht op een verhuurder opgelegd om gastenaantallen door te geven. Bij invulling van deze vraag kan er bovendien van alles misgaan: de host kan lang niet altijd op de hoogte zijn van het aantal mensen dat de hoofdgast meeneemt. Wat zijn de consequenties voor de host als hij teveel of te weinig mensen invult? Ook hier weer kunnen voorziene werkelijkheid en werkelijke werkelijkheid verregaand uiteen lopen.
Kortom zit de stad nu opgezadeld met een onbetrouwbaar meldsysteem en onzekerheid voor de goedwillende vakantieverhuurder.
Host Club Utrecht kan zich niet voorstellen dat dit de bedoeling was toen de Utrechtse gemeenteraad vorig jaar instemde met de meldplicht. Wij pleiten voor een meldsysteem dat de dynamiek van reserveren en boeken aan kan in plaats van een domme aan-uit-knop.
Gezien de dreiging van een harde aanpak van verdachte vakantieverhuurders waarbij dit foute meldsysteem voor de bewijsvoering moet zorgen met alle rompslomp en getouwtrek van dien verzoeken wij u dringend om
- het in gebruik genomen meldsysteem buiten werking te stellen;
- de betreffende wethouder op te dragen om een adequaat meldsysteem te ontwerpen;
- ingelasting van een gedoogperiode jegens vakantieverhuurders zolang er geen goed werkend meldsysteem is.
Graag zijn we bereid om ons verzoek mondeling/persoonlijk aan u toe te lichten.
We zijn benieuwd naar uw reactie.
Met vriendelijke groet,
BESTUUR HOST CLUB UTRECHT
Werend Griffioen, voorzitter
Justus Raap, secretaris.