Eind november werden bewoners van de Oudegracht opgeschrikt door lawaai en muziek uit een van de werfkelders. Er was een ‘coronafeest’ aan de gang. De gealarmeerde politie was snel ter plaatse en maakte een eind aan de onrust. Die werfkelder bleek via Airbnb verhuurd te zijn.
Dit is iets wat je als host niet wil. Het levert overlast voor de buurt op, nog afgezien van het feit dat de huurder de huurregels van Airbnb moedwillig aan zijn laars lapt en dat jij met de schade blijft zitten.
We snappen natuurlijk best dat je in deze magere tijden blij bent met elke boeking. Maar kwaadwillende lieden weten dat ook en maken daar slim gebruik van. Trap er niet in en wees waakzamer dan ooit.
Voorkomen is beter dan genezen. Maar hoe? Daarvoor reikt Host Club Utrecht, de belangenclub van kleinschalige hosts in Utrecht, jou de helpende hand met een aantal tips en methodes.
Check je advertentie en pas ’m aan
– Is het duidelijk welk type gast welkom is bij jou?
– Weten je buren dat je logies biedt en dat ze bij jou terecht kunnen voor klachten?
– Heb je een maximum gesteld aan het aantal gasten per boeking/ruimte?
– Heb je een bedrag, eventueel extra hoog, gesteld voor elke gast die de boeker meebrengt?
– Wekt je fotogalerij hier en daar de indruk van een feestzaal? Denk aan foto’s van drank, geluidssysteem. Haal die weg. Foto’s van speelgoed of boeken geven een beeld van rust.
Check je huisregels en scherp ze aan
– Controleer je huisregels of stel die alsnog op. Wees concreet over wat wel en wat niet mag. Hang er sancties aan als waarschuwen niet helpt, variërend van financiële schadevergoeding tot uitzetting.
Pas je ruimte aan
– Zet drank en geluidsapparatuur uit het zicht en beter nog achter slot en grendel.
– Heb je foto’s van boeken en/of speelgoed in je advertentie gezet. Zet die dan ook in je ruimte. Je vindt gratis boeken in de minibibliotheekjes die je overal in de buurt tegenkomt.
Check de gast
– Heeft de gast geen positieve recensies? Of is dit zijn eerste boeking? Vraag naar het doel van zijn komst naar Utrecht en zijn verblijf bij jou.
– Als de gast meer mensen meebrengt, vraag wat diens relatie met hen is.
– Stuur de gast van tevoren de huisregels nog apart toe via e-mail of webmail en vraag hem of hij daarmee akkoord gaat.
Ontmoedigen door te beperken
– Sta geen boekingen van 1 nacht toe.
– Sta geen boekingen van (jongere) personen uit de buurt toe. Of vraag of er een speciale reden is voor de boeking, bijvoorbeeld een time-out na verbreking van een partnerrelatie.
– Sta geen boeking toe door personen waarvan hun ID niet is geverifieerd.
Komt een gast toch door jouw controlevragen, maar blijf je twijfels over zijn intenties houden? Ontvang hem dan persoonlijk. Vertel erbij dat je buren jou bellen als er overlast is.
Overigens kun je een gast nog altijd aan de deur weigeren, als deze zichtbaar niet voldoet aan de maatschappelijk geldende normen voor fatsoen, verzorgdheid en mentale gesteldheid. Als Airbnb zulke zaken als ‘verzachtende omstandigheid’ aanmerkt, gaat zo’n weigering niet ten koste van jouw reputatie als ‘goede, betrouwbare host’.
Laat de techniek je helpen
Wil je ook gedurende het verblijf op afstand een oogje in het zeil blijven houden? Denk dan eens aan technische hulpmiddelen. Bovendien verzamel je daarmee bewijs in beeld en geluid, waarmee je achteraf en makkelijker schade kunt verhalen.
1. Camera met bewegingssensor bij de voordeur, zo kan je op afstand meekijken wie en hoeveel personen er naar binnen gaan.
2. Lawaaidetectors zoals Noiseaware, deze geven jou een melding op je telefoon als er langer dan bijvoorbeeld 10 minuten een hoger decibel is dan 120 (dit kun je zelf instellen).
3. Partysquasher, deze detecteert hoeveel mobiele signalen er aanwezig zijn en geeft een melding als dit er meer dan 10 zijn (dit kun je zelf instellen).
Overigens is het raadzaam om je gast van tevoren op de hoogte te stellen van de controleapparatuur.
Wat te doen als er toch een feest gehouden wordt?
– Bel Airbnb op of stuur deze een bericht en geef aan dat je per direct de boeking wilt annuleren vanwege ontstane overlast en het breken van de huisregels. Vergeet ook niet om aan te geven dat je de schade op de gasten wilt verhalen en dat je hier later op terugkomt.
– Stuur een bericht (via Airbnb) naar de gasten dat de boeking is geannuleerd en dat ze per direct moeten vertrekken. Geef aan dat je langskomt om hierop toe te zien.
– Ga naar de woning, bel aan en geef nogmaals aan dat ze moeten vertrekken. Maak tegelijkertijd foto’s/filmpjes om bewijs te verzamelen.
– Mochten de gasten niet uit zich zelf vertrekken dan kun je zelf een inschatting maken of het nodig is om de politie in te schakelen.
– Maak binnen een 24 uur een overzicht van de schade en start een resolutiecase bij Airbnb om de schade te verhalen op de gasten.
– Belangrijk: ga langs de buren, bied je excuses aan en geef een bloemetje of iets dergelijks als gebaar van goede wil. Vertel ze ook wat je hebt gedaan en wat je plannen zijn om overlast in de toekomst nog beter te voorkomen.